בהמשך לטיפ מספר 1, בשאיפה לשפר את חוויית הקנייה של הלקוח בחנות ועל- מנת לעזור לו יש לסדר את מדפי החנות בקטגוריות השונות על-פי היבטים פסיכולוגיים שנחקרו בעשרות מחקרי צרכנים בעולם.
הנה כמה דגשים:
· לחזק את החזק
לקוחות מביטים, ברוב המקרים, קודם לצידו הימני של המדף ואז סורקים את המדף מימינו לשמאלו. לכן נעדיף להניח את המוצרים הנמכרים או הרווחיים יותר בצידה הימני של הקטגוריה ואת המוצרים הרווחיים פחות במרכז ושמאלה. כמו- כן, הסריקה הטבעית של עיניו של לקוח נעות ממרכז המדף האמצעי כלפי מעלה. מבטו של הלקוח כמעט ולא נודד מטה למדפים התחתונים, לכן שם נמצאים לרוב המוצרים הנמכרים פחות.
· מיקוד תשומת לב
ללקוח ממוצע קשה להעביר מבט על 100% מהמוצרים שבקטגוריה, ולכן רוב הלקוחות מעבירים מבטם על שטח דימיוני בצורת מעוין אנכי שקודקודו העליון נוגע במרכז המדף העליון ביותר בקטגוריה ואילו קודקודו התחתון נוגע במרכז המדף התחתון בקטגוריה.
על-פי המידע הזה עלינו לפרוס בפריסה רחבה ככל שניתן, את המוצרים הנמכרים ביותר בקטגוריה בשני המדפים המרכזיים לאורכו של ציר הרוחב של המעוין, ואת המוצרים הכי פחות נמכרים מחוץ לשולי המעוין (בחלקים הימניים והשמאליים של המדפים העליונים והתחתונים).
· סיוע ללקוח בבחירה
נהוג לסדר קטגוריית מוצרים במדף בצורה כזו שבה המוצרים היקרים בקטגוריה נמצאים בחלק העליון של המדף והמחיר יורד עם המדפים. הסידור הזה תואם לרוב גם את איכותם של המוצרים כך שהאיכותי ביותר נמצא למעלה והאיכותי פחות מתחתיו וכן הלאה.
כאמור, זה מה שנהוג. אישית, אני חושב שבמקרה הזה יש לפעול בגמישות מחשבתית ולהציב את המוצרים קודם על- פי סעיף מספר 1 ורק אחר- כך על- פי מחירם ואיכותם.
כלומר, יתכן והמוצר הנמכר ביותר בקטגוריה מסוימת הוא הזול ביותר, האיכותי פחות, אך הרווחי יותר ולכן יש להציבו כמה שיותר קרוב למרכז הקטגוריה ולימינה, ובחשיפה מוגברת.
לסיכום, על-מנת להקל על בחירת הלקוח יש לסדר את המדף בצורה הגיונית, אסטתית ונגישה למוצרים המובילים.
סידור בצורה כזו אף יקל על ניהול המלאי של בעל העסק וישפר את תזרים המזומנים שלו.
שלום שאול יעוץ וליווי לעסקים
- יעוץ וליווי לבעלי עסקים בקשיים בהתנדבות (חינם!)
- יעוץ בפתיחת עסקים
- תיווך עסקים
- כתיבת תכניות עסקיות